Тема уроку. Технічне обслуговування електрообладнання
Лабораторна робота. Обслуговування електрообладнання
Мета уроку: сформувати
в учнів знання про систему енергозабезпечення автомобіля: акумуляторної батареї,
генератора, системи запалювання; виховувати любов до праці водія, людини праці;
розвивати пам’ять, логічне мислення.
Обладнання : натуральні
прилади (акумулятор, генератор, котушка запалювання і т.д.);
плакати «ТО електрообладнання»
Міжпредметні зв’язки: з фізикою, 7 клас, «Електричне коло», з хімією.
Тип уроку: засвоєння нових знань,
Хід
роботи
I.
Організаційна частина
Перевірка готовності учнів до заняття.
II.
Актуалізація опорних знань
Запитання на повторення.
1. Яке призначення акумулятора, генератора, системи
запалювання ?
2.
З
чого складається акумулятор, генератор, система запалювання?
3. Які прилади освітлення й
світлової сигналізації встановлюються на автомобілях?
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
·
Інтерактивна вправа «Коло ідей»: учні висловлюють власне бачення потреби автомобіля в електрозабезпеченні
IV. Оголошення теми і мети уроку
V.
Організація вивчення нового матеріалу.
1) План викладу теоретичного
матеріалу
Учні записують план уроку
План
1. ТО акумулятора батареї
2.
ТО
генератора.
3.
ТО
системи запалювання .
4.
ТО
стартера.
5.
ТО
приладів освітлення та світлової сигналізації.
2)
Пояснення вчителя (з використанням мультимедійної
презентації) за планом
1. Термін служби акумуляторних батарей за умову
правильної експлуатації їх та
своєчасного догляду за ними становить 4
роки або 74 тис. км пробігу автомобіля.
Основні
несправності:
·
Підвищене
саморозрядження.
·
Коротке
замикання пластин.
·
Сульфатація
пластин.
·
Корозія
решіток позитивних пластин.
·
Окиснення
полюсних штирів і наконечників.
·
Розтріскування
мастики.
Батарея має бути чистою саморозрядження). Під час ТО
треба протерти поверхню батареї 10% -им
розчином нашатирного спирту або кальцинованої соди, після чого витерти
чистою сухою ганчіркою. Не можна оглядати батарею біля відкритого вогню. Через
2-2,5 тис. км пробігу, а в спеку через кожні 5-6 днів, потрібно перевіряти
рівень електроліту, слід періодично перевіряти густину електроліту, щоб визнати
ступінь зарядженості АБ.
Залежність між густиною електроліту, г/см3, зведеною до температури +15 0С
, та ступенем зарядженості батареї
Повністю заряджена батарея
|
Батарея розряджена на
|
|
25%
|
50%
|
|
1,31
|
1,27
|
1,23
|
1,29
|
1,25
|
1,21
|
1,27
|
1,23
|
1,19
|
1,25
|
1,21
|
1,17
|
Слід визначити густину електроліту за допомогою кислотоміра.
Наконечник кислотоміра опустити у
заливний отвір акумулятора, засмоктати електроліт за допомогою гумової груші й
за поділками ареометра, вміщеного
всередину скляної колби, визначити густину електроліту. Для тривалого
зберігання батареї взимку, її треба зняти з а/м, повністю зарядити й зберігати в сухому місці за
температури не вище 0 й не нижче від – 300 С.
2.
ТО
генератора виконують у разі виявлення
несправностей, зазначених нижче
Основні
несправності :
·
Забруднення
або замаснення контактних кілець .
·
Спрацювання
й зависання щіток.
·
Обрив
або коротке замикання в обмотках збудження й статора.
·
Окиснення
то обгорання контактів регулятора.
·
Неправильний
зазор між ними.
ТО через 10 тис .км пробігу автомобіля:
·
Перевірити
натяг паса привода генератора .
·
Перевірити
кріплення генератора до двигуна .
·
За
допомогою шинного насоса видалити пил з середини генератора
Через 60 тис. км
пробігу автомобіля.
·
Перевірити
стан щіток .
·
Зачистити
контактні кільця
3.
ТО
системи запалювання
Основні
несправності :
·
Занадто
пізнє або раннє запалювання .
·
Перебої
запалювання в одному чи кількох циліндрах.
·
Повне
припинення запалювання.
ТО через 4…5 тис. км пробігу автомобіля :
·
Очистити
прилади системи запалювання від пилу й бруду.
·
Перевірити
й закріпити проводи кіл низької та високої напруг.
Через 10 тис. км пробігу автомобіля
·
Зняти
кришку розподільника , протерти її зсередини ганчіркою , змоченою бензином .
·
Змастити
вісь рухомого контакту .
Через 30 тис. км пробігу автомобіля свічки рекомендується замінити новими.
4.
ТО
стартера
Несправності :
·
Ослаблення
кріплення підвідних проводів .
·
Спрацювання
щіток і колектора (забруднення).
·
Окиснення
контактів вмикача .
·
Спрацювання
деталей муфти вільного ходу та зубів шестірні.
5.
ТО
приладів освітлення та світлової сигналізації
Зовнішні ознаки несправностей
приладів освітлення :
·
Неповне
розжарювання ламп .
·
Періодичні
блимання ламп або повна відсутність освітлення.
ТО щодня перевіряти дій приладі освітлення , стоп –
сигналу та покажчиків повороту вмиканням
їх.
Через 4-5 тис. км пробігу автомобіля перевірити кріплення всіх приладів
освітлення й проводів.
VI.Закріплення нового матеріалу
·
Бліц-опитування
1.Як перевірити рівень електроліту, й що треба доливати в разі його
зниження?
2. Які основі несправності генератора ?
3. Які роботи виконуються на ТО генератора ?
4. Які ознаки пізнього й раннього
запалювання та як усунути їх?
5. Як можна визначити несправну свічку на двигуні?
6. Які основні несправності приладів освітлення й світлової сигналізації?
·
Виконання вправ «Пазл» і «Скачки», заздалегідь розроблених учителем за допомогою ресурсу Learning Apps
VII.
Вступний інструктаж
-
Повідомлення
про завдання до лабораторної роботи .
-
Правила
техніки безпеки під час проведення лабораторної роботи .
VIII. Лабораторна робота
Тема. Обслуговування електрообладнання
Мета:
формування в учнів вмінь і навичок під час обслуговування електрообладнання
(акумуляторної батареї, генератора, системи запалювання), виховувати інтерес до
праці водія; розвивати логічне мислення, пам’ять.
Обладнання: автомобіль ГАЗ-53А або двигун для гарячого регулювання, акумуляторна
батарея, гумова груша, електроліт, дистильована вода, 10% розчин кальцинованої
соди, прилад для очищення свічок, комплект інструменту водія.
Послідовність
роботи
1. Обслуговування акумуляторної батареї.
- Очистити АБ від забруднення, протерти розчином
кальцинованої соди;
- відкрити гайки кріплення батареї, відокремити провід;
- зачистити вивідні штирі;
- викрутити пробки акумуляторів і дротом прочистити в них
вентиляційні отвори;
- визначити рівень електроліту (має бути 12..1мм)
- набрати необхідну електроліту і визначити його густину;
- перевірити ступінь зарядженості АБ (покази вольтметра
повинні бути не нижчі від 1,7В)
2.
Обслуговування
генератора
- Перевірити і підтягнути кріплення генератора на двигуні,
очистити поверхню генератора від бруду;
- перевірити ступінь натягу паса, у разі необхідності
провести регулювання, підтягнути кріплення проводів на генераторі.
3.
Обслуговування
систем запалювання
-
Очистити
корпус розподільника від забруднень ганчіркою, змоченою бензином;
-
зняти
кришку розподільника і ротор, протерти їх і оглянути, чи немає тріщин;
-
зачистити
контакти переривника надфілем;
-
поставити
контакти переривника на повне розмикання;
-
поставити
ротор і кришку розподільника;
-
викрутити
свічку запалювання;
-
перевірити
зазор між електродами свічки;
-
встановити
запалювання на двигуні.
4.
Обслуговування
стартера
-
Очистити
стартер і його тягове реле від пилу;
-
перевірити
надійність кріплення корпусу стартера;
-
зняти
кришку тягового реле , оглянути стан контактного диска, зачистити контактні
поверхні і поставити кришку;
-
послабити
стяжний гвинт і зняти з корпусу стартера захисну стрічку.
5.
Обслуговування
приладів освітлення
-
Почергово
вмикаючи і вимикаючи лампи ближнього і дальнього світла , лампи щитка приладів,
сигналів повороту, стоп-сигналу і ін.; якщо потрібно змінити лампи у фарах.
Під час лабораторної роботи проводиться індивідуальний та фронтальний
інструктаж.
IX.
Підсумок уроку
·
Заключний
інструктаж.
·
Інтерактивна вправа «Закінчи речення». «На сьогоднішньому уроці я….»
·
Демонстрація
кращих робіт учнів під час виконання лабораторної роботи, заохочення інших.
·
Оцінювання,
коментар
Х.
Домашнє завдання
1. Опрацювати теоретичний матеріал §§ 3-5 с. 213-226 у
підручнику «Будова та експлуатація автомобіля», 1999р.; § 11, с. 219-224 у
посібнику «Автомобіль»
2. Для охочих: розробити тести закритої форми за цією
темою.
Немає коментарів:
Дописати коментар