середа, 17 січня 2018 р.


Тема уроку. Призначення генератора та його будова. Принцип дії генератора.
Лабораторна робота. Ознайомлення з будовою генератора.
Мета уроку: ознайомити учнів із призначенням, будовою та принципом дії генератора, закріпити знання та вміння під час виконання практичної роботи; виховувати навички правильної організації праці, розвивати пам'ять, мислення, вміння сконцентрувати увагу.
Обладнання: плакати «Генератор», «Джерела електричної енергії», таблиці, натуральні прилади.
Міжпредметні зв’язки: з фізикою 10 клас, «Перетворення енергії».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід роботи
І. Організаційна частина.
         Перевірка готовності учнів до заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання для повторення матеріалу минулого заняття (для усного і письмового контролю)
1.     Для чого призначена акумуляторна батарея?
2.     З яких частин складається акумуляторна батарея?
3.     Що таке ємність акумулятора?
4.     Як приготувати електроліт?
5.     Які переваги мають акумулятори нового покоління?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1)    Вступне слово вчителя
Старшокласники, на минулому уроці ми розглянули одне з джерел електричної енергії – акумуляторну батарею. А сьогодні продовжимо знайомитися з джерелами електричної енергії і зупинимося на призначенні, будові та принципі роботи генератора змінного струму.
2)    Заповнення учнями таблиці «Очікування від уроку» (дві перші колонки, третя – на підсумковому етапі)
Знаю
Хочу дізнатися
Дізнався




         ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Мету уроку учні формулюють самостійно на основі очікувань
         V. Вивчення нового матеріалу.
         1) Пояснення вчителя
Матеріал для пояснення
           1.Генератор – основне джерело електричної енергії в автомобілі – слугує для живлення всіх споживачів і заряджання акумуляторної батареї при середній та великій частоті обертання колінчастого вала двигуна. Генератор кріплять у передній частині двигуна за допомогою розпірної планки. Ротор генератора приводить в дію обертання трапецевидним пасом: у двигунів ГАЗ-24 і ЗИЛ-130 – безпосередньо від шківа колін вала, в ЗМЗ-53 від шківа вентилятора, який приводиться в дію колінчастим валом.
         2. Генератор складається з статора і ротора. Статор виготовляють у вигляді кільця з окремих сталевих пластин, ізольованих одна від одної лаком. На його внутрішній поверхні є обмотка, яку розподілено на три фази, розташовані під кутом 120о одна відносно одної. Кожна фаза утворюється з шести котушок. Котушки однієї фази з’єднані послідовно, а групи котушок – зіркою, тобто одні кінці трьох груп з’єднані між собою, а інші виводяться в коло. Ротор складається звала, обмотки збудження і шести пар полюсів, що створюють магнітне поле. На валу ротора встановлено два контактних кільця, через які в обмотку збудження подається електричний струм. По контактних кільцях ковзають щітки. Ротор обертається в шарикових підшипниках, установлених в кришках статора.
2) Перегляд відеоматеріалу або презентації на тему «Принцип дії генератора».
з коментарем учителя 
         1.Працює генератор так:
         - Після вмикання спалювання, струм від акумуляторної батареї надходить в обмотку збудження, встановлену на роторі генератора.
         - Під час обертання ротора його магнітний потік перетинає витки обмоток статора, й у них індукується змінний струм, який потім випрямляється й подається в зовнішнє коло.
         - Напруга, яку виробляє генератор, піде на зарядження та живлення інших споживачів системи електрообладнання. В обмотку збудження генератора в цей час струм надходить від генератора, а не від акумуляторної батареї.
         - Напруга генератора зі збільшенням частоти обертання колінчастого вала двигуна і зв’язаного з ним ротора генератора зростає і може досягти значення, за якого порушується нормальна робота всіх приладів електрообладнання.
         У разі збільшення частоти обертання ротора, коли напруга перевищить 13,5-14,5В, за допомогою регулятора напруги припиняється надходження струму в оболонку збудження ротора. Внаслідок цього напруга генератора спадає, регулятор знову пропускає струм в оболонку збудження. Й процес повторюється.
         Якщо виникають несправності в генераторі або регуляторі напруги, то зменшується або зовсім припиняється живлення споживачів від генератора і зарядження акумуляторної батареї.
         Найчастіше генератор працює ненормально через:
-         Слабкий натяг паса привода генератора;
-         Забруднення або замаслення контактних кілець;
-         Спрацювання й зависання щіток;
-         Окислення та обгоряння контактів регулятора;
-         Неправильний зазор між ними.
           Справність генератора й регулятора напруги можна перевірити за допомогою
вольтметра, відімкненого до затискачів «+» і «-» (маса) генератора, коли працює двигун.
         VІ. Закріплення нового матеріалу.
1)    Бесіда:
1.     Для чого призначається генератор?
2.     Яку будову має генератор змінного струму?
3.     Як діє генератор змінного струму?
4.     Назвіть основні несправності генератора змінного струму.
2)    Заповнення 3-ї графи таблиці очікувань від уроку («Дізнався»)
VІІ. Вступний інструктаж.
Звернення уваги вчителя на
-         правильну організацію робочого місця;
-         дотримання правил техніки безпеки.
VІІІ. Лабораторна робота.
Тема: Ознайомлення з будовою генератора.
Мета: формувати в учнів вміння і навички при вивченні та ознайомленні з будовою генератора. Виховувати навички правильної організації праці.
Обладнання: карбюраторний двигун М-412 у комплекті з генератором, демонстраційні щити «Генератор», «Регулятор напруги», плакати.
Послідовність роботи.
1.     Прочитайте розділи з підручника.
2.     За кольоровими малюнками, двигуном і плакатом ознайомтеся з будовою, розміщенням на автомобілі, кріпленням генератора змінного струму.
3.     За демонстраційними щитами ознайомтеся з деталями генератора.
Клас ділиться на дві ланки. Перша ланка спочатку ознайомлюється з будовою генератора за кольоровими рисунками, плакатом. Друга ланка – за демонстраційними щитами ознайомлюється з деталями генератора.
         Контрольні запитання:
-         Яку будову має автомобільний генератор змінного струму?
-         Назвіть основні несправності генератора змінного струму.
-         Розкажіть як працює генератор змінного струму?
Під час лабораторної роботи проводиться індивідуальний та фронтальний інструктаж.
         ІХ. Підсумок уроку.
Заключний інструктаж. Відзначення кращих учнів, які працювали впродовж уроку.
·        Виконання вправ, розроблених учителем у Learning AppsВікторина», «Добери пару» тощо, на розсуд учителя)
Виставлення оцінок учням, їх коментування
Х. Домашнє завдання
Опрацювати §3.1 сторінки 181-182 «Будова й експлуатація автомобілів».
Підготовити презентацію (для охочих) на тему «Система запалювання».

Немає коментарів:

Дописати коментар