вівторок, 13 березня 2018 р.


Тема уроку.  Прилади пуску двигуна. Стартер.
Мета уроку: ознайомити учнів з будовою стартера, формувати  компетентності технічного і технологічного кругозору, виховувати любов і пошану до праці людини; розвивати мовлення, критичне мислення, пам'ять.

Обладнання: плакати, натуральні прилади, роздавальний матеріал.
Міжпредметні зв’язки: з фізикою.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку
І. Організаційна частина.
         Перевірка готовності учнів до заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
·        фронтальна бесіда;
·        виконання тестових завдань (письмово)
Орієнтовні запитання для бесіди
1.     Пригадайте, які є несправності?
2.     Назвіть основні несправності розподільника.
3.     Чому може не працювати свічка запалювання?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
·        Інтерактивна вправа «Асоціативне гроно»: учні називають свої асоціації зі словом «старт», учитель записує базові слова на дошці
·        Заповнення перших двох колонок таблиці очікувань
Знаю
Хочу дізнатися
Дізнався




ІV. Оголошення теми та мети року.
V. Вивчення нового матеріалу.
1) Вступне слово вчителя
Деколи занадто пізно приходить усвідомлення важливості освоєння пристрою автомобіля. Опинившись далеко від сервісних автоцентрів і досвідчених знайомих, один на один з нерухомим автомобілем, ми починаємо шкодувати про те, що були недостатньо уважні на заняттях в автошколі.
Пересічному автолюбителю немає необхідності досконало вивчати пристрій кожного свого автомобіля, тим більше багато примудряються міняти кілька машин в рік. Поважаючий себе водій, звичайно, намагається бути в курсі всього, що відбувається з його улюбленим засобом пересування.
Міцні знання допомагають швидко розібратися в поломки і навіть, якщо її не вдається усунути самому, то в розмові з працівниками ремонтної майстерні ми не виглядаємо нерозумно, та й проконтролювати усунення несправностей на СТО можемо, як мінімум.
Перше, що слід освоювати починаючому автолюбителю – це пристрій стартера. По-перше, з цього вузла починається рух будь-якого автомобіля. По-друге, знаючи, як працює стартер, водій може завести мотор правильно і швидко розібратися в причинах поганого пуску.
2)  Перегляд дидактичних відеоматеріалів (коментар учителя)
3) Бесіда після перегляду.
3) Випереджувальне завдання. Виступ учня з презентацією про призначення стартера.
Вчитель підсумовує і доповнює інформацію.
Стартер призначений для обертання колінчастого валу під час запуску двигуна. Стартер являє собою електродвигун постійного струму з змішаним умиканням обмоток збудження.
4) Пояснення учителя з елементами бесіди. Учитель використовує таблиці і прилади для демонстрації
Для того, щоб мати можливість самостійно провести ремонт стартера своєї машини, зовсім не обов’язково шукати спеціальну літературу, присвячену конкретної модифікації.
Стартери всіх автомобілів мають однакову будову і відрізняються один від одного незначно, конструктивними особливостями, але не принципом роботи. Якщо ви вже знаєте, з чого складається стартер одного автомобіля, то розібратися в особливостях іншого абсолютно не складе праці.
1.     Будова стартера.
1 – корпус стартера
2,5,8 – затискачі
3 – додатковий контакт
4,13 – основні контакти
6 – контактний диск
8 – шток
9,10 – витягувальна і утримувальна обмотки
11 – вмикач запалювання
12 – важіль умикання привода
14 – ведуча обойма
15 – ролик
16 – штовхач
17 – втулка
18 – ведена обойма
19 – пружина штовхача
Кожен водій, як мінімум, повинен знати, яка схема стартера і яку функцію виконує кожна з його частин. Основний вузол – це електродвигун, вал якого після включення через шестерні передає обертання на колінчастий вал двигуна. Допоміжними пристроями є втягуюче реле і бендикс. Втягуюче реле виконує подвійну функцію: з поздовжнім переміщенням якоря через важіль вздовж валу електродвигуна стартера пересувається бендикс з робочою шестірнею; замикання контактів електромотора після зачеплення шестерні та вінця маховика. Найменший, але не менш важливий елемент – це бендикс. Незвичну назву вузла – це прізвище американського винахідника Вінсента Бендикса, який його створив. Завдання бендикса: забезпечити тимчасове з’єднання валу стартера та вінця маховика для обертання колінвала.

Стартер являє собою електромеханічний пристрій. Це говорить про те, що принцип роботи стартера полягає у використанні електричної енергії акумулятора і перетворення її в механічну.
Для того, щоб двигун автомобіля мав можливість завестися, в його надрах відбуваються такі процеси: після замикання контактів в замку запалювання, струм направляється через реле стартера на втягуюче обмотку тягового реле; якір втягуючогого реле, пересуваючись всередину корпусу, висуває бендікс з корпусу і вводить в зачеплення його шестерню з вінцем маховика; коли якір втягуючого реле досягає кінцевої точки, відбувається замикання контактів і струм надходить на утримуючу обмотку реле і обмотку електродвигуна стартера; обертання валу стартера призводить до запуску мотора машини. Після того, як швидкість обертання маховика перевищує швидкість обертання валу стартера, бендикс виходить із зачеплення з вінцем і з допомогою поворотної пружини встановлюється у вихідне положення; коли ключ у замку запалювання з пуском мотора повертається в перше положення, подача електроенергії на стартер припиняється.
Принцип дії стартера, після покрокового розбору вже не здається таким складним. Перший самостійний ремонт стартера є для водія останнім етапом в освоєнні його пристрою.
Для того, щоб стати досвідченим знавцем пускової системи мотора, корисно вивчити технічні характеристики стартера вашого автомобіля, основними з яких є: номінальна напруга і потужність, струм і крутний момент, частота обертання вала.
1.     Принцип роботи стартера.
Стартер вмикається повертанням ключа вмикача запалювання праворуч до упора. При цьому невеликої сили струм від акумуляторної батареї спочатку піде в обмотку реле вмикання, намагнічуючи його осереддя, яке притягує якірець, замикаючи контакти електричного кола стартера. Після цього також невеликої сили струм піде від акумуляторної батареї до затискача – 2 тягове реле, далі – на вмикач запалювання та затискач – 7, витягувальну обмотку – 9 тягового реле й через затискач – 5 в обмотку стартера. Водночас струм проходитиме тонкою затримувальною обмоткою тягового реле. Під дією магнітного поля, створюваного обмотками, осереддя тягового реле втягується всередину втулки й переміщує важіль умикання – 12, який нижнім кінцем переміщує по гвинтовій нарізці привод стартера й уводить його шестерню в зачеплення із зубчастим вінцем маховика. Водночас осереддя тягового реле через шток – 8 переміщує контактний диск – 6, який замикає контакти 4 і 13 тягового реле основного кола стартера, що має малий опір, внаслідок чого в обмотку стартера піде великої сили струм і якір обертатиме колінчастий вал двигуна. Водночас контактний диск зєднається з додатковим контактом – 3, який дає змогу струму проходити в первинну обмотку котушки запалювання, минаючи додатковий опір.
Коли двигун запуститься, стартер повертанням ключа ліворуч вимикається, й усі деталі привода під дією пружини повертаються в початкове положення.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
·        Підсумкова бесіда
Орієнтовні запитання до бесіди
1.     Яке призначення стартера?
2.     Пригадайте будову стартера.
3.     Як працює стартер?
VІІ. Підсумки уроку.
·        Заповнення останньої колонки таблиці очікування
VІІІ. Домашнє завдання
1)    Опрацювати матеріал підручника §3.3, відповідати на запитання с. 195.
2)    Випереджувальне завдання (для охочих). Підготувати реферативне повідомлення за темою.
3)    Розробити пазл з вивченої теми за допомогою сервісу Lеarning Apps

Немає коментарів:

Дописати коментар